Kadir Toprakkaya

Caddebostan Kültür Merkezi’nde Zekai Ormancı Anısına

Caddebostan Kültür Merkezi’nde Zekai Ormancı Anısına
Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page

Sanat yaşamı boyunca onlarca ulusal ve uluslararası karma sergide yer alan, Modern Türk Soyut geleneğinin önde gelen isimlerinden Ressam Prof. Zekai Ormancı’nın 2008 yılının Nisan ayında hayata gözlerini yumması, sanat camiasını derinden üzdü. Kıymetli sanatçımızın anısına, Caddebostan Kültür Merkezi Sanat Galerisi’nde 16 Mart-16 Nisan 2017 tarihleri arasında, Mine Gülener organizatörlüğünde “Zekai Ormancı Anısına” adlı anma sergisi gerçekleştirilecek.

Sergi kapsamında Prof. Zekai Ormancı’nın eserlerine, şahsi eşyalarına, atölyesinden görsellere ve bazı atölye malzemelerine yer verilecek. Sergi, sanatçının Türk Resim Sanatı’ndaki önemini sanatseverlere tekrar hatırlatmak, unutturmamak ve böylece genç sanatçılarımıza örnek olacak bir sanat yaşamını izleyicilere sunmak adına büyük önem taşıyor.

Zekai Ormancı caddebostan-kultur-merkezinde-zekai-ormanci-anisina-1ZEKAİ ORMANCI HAKKINDA…

Mimar Sinan Üniversitesi’nde akademisyen olarak görev yapan ve Halı-Resim Uygulama Atölyesi’ni kuran Zekai Ormancı, en üretken döneminde erken kaybettiğimiz bir sanatçı olarak gerek sanatıyla, gerek verdiği eğitimle Türkiye Çağdaş Sanatı’nda soyut geleneğin önde gelen temsilcilerinden biridir.

Ormancı’nın hareketli ritmik, renkli soyut kompozisyonları, karşıtlıklar dengesi üzerine kuruludur. Bu karşıtlıklar, güçlü biçim ve içerik dengelerinin plastik sorgulamalarla ele alındığı bir tavrın ifadesidir. Kırk yıllık üretim döneminde kurguların nasıl yol aldığını ve dönüştüğünü resimler üzerinden gözlemlemek mümkün. Formlarda ve renklerdeki değişimler, kompozisyonlardaki dönüşümün nasıl çeşitlendiğini de göstermektedir. Ormancı, kavramsalın sınırlarını zorlayan kompozisyonlarında ışığı ve rengi başat öğe olarak ele alır. Işık ve renk, eserlerinin dışavurumcu ifadesinde önemli bir yer tutar. Renk ve biçim örgüsünde ortaya çıkan açık uçlu çağrışımlar plastik dilin olanakları içinden konuşurlar.

Zekai Ormancı’nın resimlerinde “espas”, esas öge olarak “boşluk ve doluluk” unsurları arasında gidip gelen derinlikte varolur. Parçalanan, biçimler arasındaki dikey, yatay ve diagonel yerleştirmeler, karşıtlıkların dengesini oluşturmaktadır. Uzay içindeki parçaların hareketli bir ifade olarak ortaya çıkması, bu soyut biçimlerin yoğun bir enerji yaymasına sebep olmaktadır. Geometrik soyutlamaların, biçimlerin oluşturduğu konstrüktif düzenlemeler, sert çizgilerle zıtlık oluştururlar. Bu bir yandan resimdeki gerilimi arttırırken, diğer yandan resmin kendi iç dinamiğinde ışığın kullanılması, nesnenin bir bölümünde biriktirilmesi, ışığın hayata kaynaklık eden imgelemine işaret etmektedir.

Bir Cevap Yazın