İznik’i mutlaka ziyaret edin

Yazar: Kadir Toprakkaya

Bayram nedeniyle megakent İstanbul’un büyük bölümü Ege ve Akdeniz sahillerine akarken, İstanbul’da kalanlar yakın yerleri tercih etti. Bunlar arasında Şile, Silivri, Kilyos ve Kefken bölgeleri ağırlıktaydı.

Bizler ise İznik’i tercih ettik. Roma İmparatorluğu’ndan’dan Bizans’a, Selçuklulardan Osmanlı’ya kadar birçok medeniyete ev sahipliği yapmış olmasından mı, yoksa toprağında yürürken sanki bir süngerin üzerinde yürüyormuş hissine kapıldığınızdan mı bilemiyoruz ama bu bölge yıllardır bizleri etkilemeyi sürdürüyor.

İznik Darka
DARKA MI, MARMARİS SAHİLLERİ Mİ?

İznik’e vardığımızda ilk ziyaretimiz Darka’ya oldu. Burada 70’den fazla Kadıköylü ailenin yaşadığını biliyorduk. Güvenlikten kolay giriş yapabilmemiz için Darka sakinlerinden yakın dostumuz Alev Kızıltunç’un adını verdik. Aradılar ve onay alındıktan sonra dostumuz rehberliğinde Darka’yı gezmeye başladık. Gördüğümüz manzara bizleri öylesine etkiledi ki, bir an için başka bir ülkede olduğumuzu düşündük. İznik Gölü’nün yumuşak dalgaları ile sahili okşadığına tanık olduğumuzda ise fotoğraf çekip; “Burası neresi? diye TOURMAG Turizm Dergimizin sosyal medya hesabında bir yarışma açalım, doğru bilenlere de dergi aboneliği hediye edelim” diye düşündük. Yaptık da… Aldığımız cevapların çoğu, Marmaris sahilleri olduğu yönündeydi. Maalesef doğru cevabı verebilen sadece 4 kişi çıktı.

36 YIL ÖNCE, 36 YIL SONRA…

Darka’da kendimizi zorunlu ve önceden habersiz, üstelik bayramın ilk gününde konuk ettiğimizde Alev Kızıltunç, biricik kızı Zeynep ile bizi karşıladı. Göl manzaralı evinin bahçesinde masaya oturduğumuzda, günümüzden tam 36 yıl öncesine bir yolculuğa da çıktık. Kadıköy Belediyesi, ilk defa seçimle iş başına gelen Osman Hızlan başkanlığında yeni kurulmuştu. Alev Kızıltunç, Özel Kalem Müdürü; Kadir Toprakkaya, Basın Danışmanı; Canan Toprakkaya ise Kadıköy Gazetesi’nin Genel Yayın Yönetmeni idi. O yıllarda mesai kavramı yoktu. Sabahın erken saatlerinde başlayan çalışma, “Ne zaman biterse” denilerek gece yarılarına kadar sürerdi.

İznik Darka
MEYVE BAHÇELERİ, ZEYTİN AĞAÇLARI…

İznik’in bir diğer özelliği de şöhreti dünyaca bilinen meyve ve sebze bahçelerine ev sahipliği yapması. Kutsal kabul edilen zeytin ağaçlarının burada daha bir anlamlı göründüğüne tanık olduk. “İznik Meyve Bahçeleri” sloganı ile İznik’i İznik dışına taşımaya gönül vermiş isimlerden Hüseyin İnci’yi aradık. O da İstanbullular gibi tatil için Akdeniz’e akanlardan olduğunu söyledi ve hemen bize ortağı Mustafa Varol’u yönlendirdi.

TOURMAG’A KAPAK KONUSU ÖNERİSİ…

Roma ve Bizans döneminde dini bir merkez olan İznik’in bir başka özelliği ise, 325 yılında Hıristiyanlar arasında çıkan anlaşmazlıklara çözüm aranan Birinci Konsül’e ev sahipliği yapmış olmasıydı. Hıristiyanlık tarihinde bir dönüm noktası olan Kadıköy Konsili’nin buraya bağlı olması da Kadıköy ile İznik arasındaki bağlantının ne denli önemli olduğunun göstergesiydi. Doğma büyüme İznikli olan Mustafa Varol, bizi meyve ve sebze bahçelerinde bir gezintiye çıkardı, harika bilgiler verdi. En çok şaşırdığımız konu, İznik’in kızılcık ve kivide de son derece iddialı bir bölge olduğunu öğrenmemiz idi. İznik’i ve az bilinen özelliklerini siz değerli okurlarımızla paylaşmaya devam edeceğiz. Hatta 34 ülkede yayınlanan TOURMAG Turizm Dergisi için kapak konusu yapmayı bile önereceğiz.